مجله اینترنتی

۲۰ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰




اگر به فکر برپایی یک آشپزخانه و یا رستوران هستید در مرحله اول باید لیستی از وسایل اصلی مورد نیاز برای شروع کار را دربیاورید تا هزینه تهیه آنها را برآورد کنید.ما در اینجا تعدادی از وسایل اصلی مورد نیاز در یک آشپزخانه صنعتی را به شما معرفی می کنیم.
اجاق گاز: حضور یک اجاق گاز رومیزی از اصلی ترین موارد مورد نیاز در یک آشپزخانه صنعتی است که بر خلاف گازهای خانگی، گرما و حرارت زیادی را به محیط اطراف القا نمی کند و غذا در زمان کمتری آماده می شود و انرژی کمتری مصرف می گردد.
فر صنعتی: فرهای مخصوص آشپزخانه صنعتی کارآیی های زیادی دارند و بسیار مناسب برای آشپزخانه ها و رستوران ها می باشد و عملکرد آنها به صورت پختن و بخار پز کردن مواد غذایی می باشد.
سرخ کن مخصوص آشپزخانه صنعتی: سرخ کن صنعتی یکی از موارد مورد نیازی است که حتما باید دو تا از آن را خریداری نمود، یکی برای سرخ کردن مواد غذایی دریایی و دیگری برای مواد غذایی غیر دریایی که با این کار از آماده سازی موتد غذایی دریایی و غیر دریایی در یک سرخ کن و تغییر طعم غذا جلوگیری می شود.
میکروویو صنعتی: برای اینکه بتوان غذاهایی که از قبل آماده شده بودند را با سرعت بیشتری گرم کرده و در اختیار مشتری قرار داد، وجود چند عدد مایکروویو در میان تجهیزات آشپزخانه های صنعتی الزامی است.
گریدل رومیزی: برای آشپزخانه ها و رستوران هایی که در طبخ غذاهای خود از روغن استفاده نمیکنند وجود یک گریدل برای آماده سازی غذاهایی مانند استیک و یا برگرها لازم است.
اسنک ساز: اگر در منوی رستوران شما غذاهای ساده و سبک برای سرو موجود است،
تجهیزات صنعتی آشپزخانه داشتن یک ماهیتابه پرسی یا همان اسنک ساز جزو ملزومات به شمار می آید.
برای طبخ سریع غذاهایی مانند لازانیا، کیک و یا انواع نان، وجود دستگاه گریل بسیار ضرورری بوده.این دستگاه در محفظه ای از جنس فولادی و ضد زنگ زدن قرار گرفته و از اشغال کردن فضای زیاد توسط این دستگاه جلوگیری می شود.
ماشین ظرفشویی: از آنجا که در رستوران ها افراد زیادی رفت و آمد داشته و ظروف زیادی مورد استفاده قرار می گیرد پس وجود یک عدد ماشین ظرفشویی برای سرعت بخشیدن به کارها الزامی می باشد.
محفظه های گرمخانه ای: برای بن ماری کردن و یا گرم نگه داشتن غذاها جهت خدمت رسانی سریع تر و با کیفیت به مشتریان، یک محفظه گرم نگهدار به عنوان بخشی از تجهیزات آشپزخانه های صنعتی به حساب می آید.
یخچال و فریزر صنعتی: برای سالم نگه داشتن مواد غذایی و ذخیره کردن آنها، وجود یک یخچال و فریزر در آشپزخانه صنعتی از ملزومات می باشد.
هود و هواکش صنعتی: با توجه به حجم بخار و دود و بویی که در یک آشپزخانه از انواع مواد غذایی ساطع می گردد وجود یک سیستم تهویه قدرتمند و مناسب بسیار ضروری بوده تا همواره هوا را تمیز و قابل استشمام کند.منبع:
تجهیزات صنعتی آشپزخانه

  • زهرا حاجیان
  • ۰
  • ۰




همه ما به عملکرد اولیه در مورد فیلترهای هوا باور داریم که در رساندن جریان هوا و حفاظت از آلودگی خیلی خوب عمل میکنند. فیلترهای هوا برای کمترین محدودیت جریان هوای بالای مجاز وارد به یک موتور طراحی شد است. در اکثریت قریب به اتفاق، افزایش جریان هوا افزایش عملکرد موتور را که با سرعت اسب بخار و پاسخ گشتاوری (گشتاور) اندازه گیری شده است، به همراه دارد. مزیت عملکرد حداکثر جریان هوا روشن، قانع کننده و مستند است. به همین دلیل است که بسیاری از مسابقه دهندگان حرفه ای میخواهند موتورهای گرانی را که هیچ فیلترهوایی ندارد را برانند، حتی مخالف نصب یک
فیلتر هوا یکبار مصرف هستند. آنها به دنبال پاسخ گشتاوری و سرعت اسب بخار بیشتر هستند تا مسابقه راببرند.

روش ارزیابی فیلترهای هوا

فیلترهای هوا طوری طراحی شده اند که برای مواردی که میتوانند به موتور شما آسیب برسانند فیلتراسیون قوی اعمال کند. توانایی یک فیلتر هوا برای محافظت از موتور شما معمولا بر اساس آیین نامه ی آزمایشی ISO 5011 اندازه گیری میشود. ما یک نمونه از فیلتر هایی که طراحی شده را با این آیین نامه ی آزمایشگاهی با استفاده از تست آلودگی مقیاس بزرگ که شامل ذرات در اندازه های کمتر از 5.5 میکرون تا 176 میکرون است، مورد بررسی قرار میدهیم. به عنوان مقیاس، یک تار موی انسان قطری به اندازه ی 50 میکرون دارد. نتیجه ی آیین نامه ی تست بالا یک عدد بازدهی فیلتراسیون هوای مخصوص است. این عدد بازدهی درصد گرد و غباری است که توسط فیلتر نگه داشته شده و از موتور خارج میشود. هدف ما از طراحی این فیلترها دستیابی به ماکزیموم جریان هوا با وجود کارایی کلی فیلتراسیون در 98% است.

چون دو فیلتر هوا شبیه بهم نیستند، جریان هوا و بازدهی فیلتراسیون کلی مشخص بسته به فیلتر مورد نظر متفاوت است. با این حال، بایستی اطمینان حاصل کنید که هر فیلتر هوایی که میخرید، برای رسیدن به جریان هوای بالا در کنار ارائه فیلتراسیون قوی طراحی شده است.

هم جریان هوا و هم محفاظت از آلودگی برای عملکرد موتور بحرانی هستند. به همین دلیل یک مشتری باید همیشه
فیلتر هوا را بر اساس بازدهی فیلتراسیون و توانایی های جریان هوا ارزیابی کند. طراحی فیلتر هوایی که در بالاترین جریان هوای خود باشد با آسانی با کاهش فیلتراسیون به سطوح غیر قابل قبول امکان پذیر است. چون از فیلتر های هوای K&N "look" محبوب شده است، بسیاری از شرکت ها شروع به پیشنهاد تولید محصولاتی مشابه "look" کرده اند. با وجود اینکه گفته میشود تقلید صادقانه ترین نوع چاپلوسی است، تست های ما نشان میدهد که بسیاری از محصولات شبیه به look سطح ایمنی قابل قبولی برای محافظت از موتور فراهم نمیکند.

خصوصیات فیلتر هوای نامناسب

1- فقدان سطح مساحتی که مانع جریان هوا و مستعد نگهداشتن آلایندگی میشود. فوم سلولی باز معمولا با روغن اشباع شده است.

2- آلودگی در خارج فیلتر ایجاد میشود و درگاهها را مسدود میکند.

3- فشارهای خلا بالاتر سلول ها را تحریک به گردادندن آلودگی به اعماق فیلتر میکند.

4- وقتی که سلولها مسدود میشوند جریان هوا کاهش پیدا میکند

5- آشفتگی هوای فیلتر شده.منبع:
فیلتر هوا
  • زهرا حاجیان
  • ۰
  • ۰




پرده هوا یک دستگاه وزش محور است که مانع هوای نامرئی روی درگاه ایجاد میکند تا بدون محدود سازی افراد یا دستگاه ها به صورت موثر دو محیط مختلف را جداسازی کند.
ذخیره سازی انرژی صفحه ی هوا، هزینه های گرم سازی و سرد سازی را تا بالای 80 درصد کاهش میدهد در حالی که هوای داخل را نگه میدارد و آسایش و راحتی افراد را افزایش میدهد.
این وسیله اتمسفر محیط را از آفت و حشرات، گرد و غبار ،ذرات معلق، آلودگی، عطر و بوها تمیز نگه میدارد و جریان و ورود و خروج هوای گرم و سرد را متوقف میکند.
نحوه ی عملکرد پرده هوا
عملکرد یک پرده هوا براساس جت سرعت بالای هوا است که همه ی دهانه ها را پوشش میدهد. پرده های هوای گرم شده با جت هوا، وقتی که از صفحه ی هوا عبور میکنند باعث ایجاد راحتی و آسایش میشود و به حفظ دمای ورودی کمک میکند.
تاریخچه ساخت پرده هوا
در سال 1888، تئوفیلوس ون کانل پردا هوا را به ثبت رسانده است، اختراعی که ادعا میکند از ورود هوا به ساختمان، جلوگیری میکند. قسمت چرخشی پرده هوا؛ به راحتی احتیاج به فردی برای باز نگه داشتن در را برای حذف میکند.
اما در چرخشی تنها چیزی نیست که ون کانل به منظور نگه داشتن هوای سرد و آلاینده ها از ساختمان آن را برای پرده هوا اختراع کرده بود. پرده هوا نتیجه ی تلاش های او زمانی که دانشجوی سال دوم بود در سال 1904 به ثبت رسید و برای اولین بار در سال 1916 در یک ساختمان نصب شد (منبع : Miniveil.com). به بیان ساده تر یک پرده هوا جریان مدامی از هوای نفوذی از بالا تا پایین یک درگاه باز است. این پرده به طور معمول به عنوان خط دوم دفاعی درون یک درب بسته یا جایگزین فلپ های پلاستیکی معلق در درگاه باز است، پرده های هوا مانعی را ایجاد میکند که افراد و محصولات بتوانند عبور کنند ولی هوا نتواند. این به این معنی است که هوای یک سمت پرده هوا با سمت دیگر تماسی ندارد.
پرده هوا چه کارهایی انجام می دهد
پرده هوا دو کار انجام میدهد: اول، عایق میکند، و همه ی ما قدرت عایق هوا را میشناسیم. لایه ای از هوای به دام افتاده بین پنجره های دو تکه که از گرما در مقابل حرکت در عرض محیط را محافظت میکند. دوما، پرده هوا به عنوان پشتیبان درون یک در میتواند به عنوان یک دام برای نفوذ هوای بیرون از جایی باشد که از آن می آید.
فواید پرده هوا
یک پرده ی نامرئی هوا ممکن است شبیه راهکار Star Trek برای بهره وری سازمانی به نظر برسد اما اگر به درستی نصب و استفاده شود میتواند بازدهی انرژی را افزایش دهد و از ورود آلاینده ها و حشرات به یک درگاه باز جلوگیری کند.
روش استفاده از پرده هوا
دو راه برای استفاده از
پرده هوا وجود دارد. شما میتوانید از آن در یک درگاه باز استفاده کنید در حالتی که جریان هوا به طور پیوسته جریان دارد و جاری است. در این نوع از پرده هوا شما ممکن است احساسی شبیه به حالتی داشته باشید که هوا به سمت شما فوت میشود مثل وقتی که وارد یک جعبه ی بزرگ یا فروشگاهی به شکل انبار میشوید. یا میتوانید از پرده هوا به عنوان خط دوم دفاعی پشت در بسته استفاده کنید، در حالتی که پرده هوا در صورتی فعال میشود که در باز میشود. در این حالت شروع فعالیت پرده هوا به صورت ناگهانی است و هوا تا وقتی که در دوباره بسته شود برای چند ثانیه شروع به وزیدن میکند.منبع:پرده هوا
  • زهرا حاجیان
  • ۰
  • ۰




تغییر و تحول در فوم الاستومری سلول بسته ابتدا در اوایل دهه 1900 میلادی صورت گرفت و تاثیر قابل توجهی بر صنعت عایق داشت. عمده دلایل تاثیرگذاری این تحول، ارتقا مقاومت به رطوبت بالا بود که در نهایت ساختار سلولی با میلیون ها بستر نازک نتیجه می شد در این صورت در مقابل مهاجرت مایعات ممانعت صورت گرفته و جلوگیری می شود. این خصوصیات نه فقط خطرات و تهدیدات مرتبط با رطوبت (همانند کپک) را به حداقل می رسانند بلکه پایداری، علمکردی حرارتی طولانی مدت را ایجاد می کند. مایع ظرفیت انتقال حرارتی بالایی دارد، بنابراین، عایق رطوبت عایقی بسیار نازکی در همه نقاط مهیا می سازد. فوم الاستومری سلول بسته نفوذپذیری بالایی نسبت به بخار اب دارد که در مقابل جذب رطوبت ممانعت ایجاد می کند، بنابراین،
عایق الاستومری نه عملکرد نه پایداری به سبب وجود رطوبت در سیستم گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC)، سیستم لوله کشی یا خنک سازی اسیب نمی بیند.
فرایند ساخت
سه جزء اصلی مورد استفاده در فرایند ساخت عایق فوم الاستومری سلول بسته به صورت زیر می باشد:
• ساخت ترکیب لاستیکی، معمولا مواد پلاستیکی نیتریل بوتادین (NBR) و یا مونومر اتیلن- پروپیلن – دی ان (EPDM)
• پلی ونیل کلراید
• یک عامل شیمیایی ایجاد کننده کف
این اجزاء عایق الاستومری در یک همزن بزرگ و در هر مرحله 500 پوند یا بیشتر ترکیب می شوند. سپس به منظور ساخت پروفایل با شکل مشخص، مخلوط را از درون یک سوراخ شکل دار عبور می دهند که معمولا شکل محصولات به صورت لوله های دایره ای یا صفحات مسطح می باشند. پروفایل در یک گرم کن به منظور رسیدن به دمای مشخص گرم می شود، تا فرایندی سبب شود که عامل تغییر مواد شیمیایی از جامد به گاز می باشد. زمانی این فرایند اتفاق می افتد، هزاران سلول نازک هوا که همگی انها به هم مرتبط هستند، تشکیل می گردد. برای اطمینان از اینکه این سلول ها بدون مشکل و شکستگی و تماس باقی مانده و ساختار سلول بسته مواد حفظ می شود، انها با دقت خنک سازی می شوند. سپس با توجه به اندازه بریده شده و برای انتقال بسته بندی می شود.
فوم های الاستومری بدون استفاده از کلروفلوئوروکربن ها (cfc)، هیدروکلرفتوکربن ها (hcfc)، هیدروفلوئوروکربن ها ساخته می شوند که انها را برای کاربرد در محیط های سخت مناسب می سازد.
کابردهای رایج
فوم الاستومری سلول بسته با موفقیت به عنوان
عایق الاستومری لوله مورد استفاده قرار می گیرد از زمانی که در سال 1954 ثبت اختراع شد. در محدوده وسیعی از شکل ها و ضخامت ها موجود هستند. فوم الاستومری می تواند به راحتی برای قرارگیری در اطراف همه نوع تجهیزات اعم از لوله کشی مسکونی تا چیلرهای صنعتی ساخته و طراحی شود. این*ها فوم های الاستومری سلول بسته هستند که همه ملاحظات ایمنی، شرایط اتش سوزی، ضربه گیر و استانداردهای بازدهی برای کاربردهای مختلف را مهیا می سازند.
• سیستم یخچال، خط های سرد و گرم و لوله کشی اب چیلر
• تجهیزات hvac
• سیستم های داخلی و خارجی
• چیلرها
• سیستم های مکانیکی در کاربرهادی صنعتی، دارویی و دریایی و فراساحل
• عایق های خورشیدی
• پیشرفت های اخیر
در سال های اخیر، پیشرفت های بسیاری در تولید فوم الاستومری ایجاد شده که درنهایت باعث بهبود انها و کاربرد در شرایط خاص شده است. این پیشرفت ها عبارتند از :
• فوم بدون هالوژن برای استفاده در فولاد ضد زنگ برای کاربرد در دمای بالا (بالاتر از 250 درجه فارنهایت) مناسب می باشد.
• فوم های دما بالا مناسب برای دماهای بالاتر از 300 درجه فارنهایت
• دسترسی به رنگ های بیشتر شامل سفید، که مصرف کننده را جذب کرده و از صرف هزینه و زمان اضافی برای نقاشی یا بتونه کاری در کاربردهای فضای داخلی جلوگیری می کند و
• محصولات لمینیت (لایه لایه) برای کاربرد در محیط های خارجی که ممکن است عایق ها در معرض اشعه ماروابنفش (uv)، اب و هوا و برخوردهای فیزیکی قرار بگیرند.منبع:
عایق الاستومری 
  • زهرا حاجیان
  • ۰
  • ۰








لوله کاروگیت (موج دار) و ویژگی های آن


لوله های کاروگیت طی سالهای متمادی در کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن استفاده میگردند:


داشتن قدرت فشار بالا ومخزن بیرونی اره ای (دندانه دار) از ویژگی های این لوله می باشد.


قالب این لوله ها طبق استاندارد hdp ساخته شده اند و در ساخت کلیه این لوله ها اگر از شرکت های معتبر تهیه شوند از تکنولوژی های به روز استفاده کرده است. از لوله های کاروگیت دو لایه، معمولا برای انتقال پساب ها و فاضلاب ها استفاده می گردد و دلیل آن نیز استقامت بالا و به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی می باشد. سیستم ریب در سطح خارجی این لوله ها، به منظور بهبود مقاومت در برابر فشار خارجی لوله طراحی شده است. با توجه به بقیه لوله های پلاستیکی این لوله ها مقاومت شیمیایی بالایی دارند و این ویژگی منحصر به فرد لوله کاروگیت می باشد. از دیگر ویژگی های این لوله مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت شیمیایی بالای آن است.


مزیت استفاده از لوله های کاروگیت


لوله کاروگیت دارای ساختار مارپیچی است، و دلیل آن این است که لوله تولید شده با کیفیت تر خواهد بود. با توجه به سرعت جریان در این نوع لوله ها، انتقال مایع در لوله هایی با قطر کوچک تر توصیه می گردد.


محیط بکارگیری لوله های کاروگیت


کاربردهای زیرساختی


– در سیستم آبیاری
– خطوط فاضلاب و اتصالات مسکونی
– آب باران
– کاربردهای صنعتی
– سیستم های زهکشی
– در پرورش گیاهان داروئی
– گرانش که در سیستم انتقال آب استفاده می شود.





ویژگی های لوله های کاروگیت


لوله کاروگیت دارای؛ مقاومت در برابر خوردگی با توجه به وجود پلی اتیلن، انجماد کامل، عمر ۵۰ ساله، ترکیب آلی مقاوم در برابر سایش، سطح داخلی صاف، قابلیت حمل راحت در مدت زمان کوتاه می باشند.


جابجایی و حمل و نقل لوله های کاروگیت


این لوله ها دارای وزن کم می باشند و به همین دلیل برای جابجایی بسیار سبک هستند و در مدت زمان کوتاهی جابجایی صورت می گیرد. از دیگر ویژگی این
لوله کاروگیت مقاومت بالای آنها می باشد. به همین دلیل طی عملیات انتقال و دپو دچار شکستگی نمی شوند. یکی دیگر از مسائلی که باید رعایت شود تمیز کردن درون لوله ها می باشد. سنگ و هیچ گونه جسم تیز نباید در داخل لوله باشد.


وزن سبک و قدرت بالا از جمله ویژگی های این لوله ها می باشد.


بیش از ۶۰ درصد از مواد اولیه این لوله ها می تواند در مقایسه با لوله های پلاستیکی استفاده گردد. قدرت لوله ها از طریق طراحی منحصر بفرد دیوار بیرونی لوله مشخص می گردد و نه ضخامت دیواره، همانند لوله ها با دیوار حلقوی.
برای نصب لوله ها به دلیل وزن کم، نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است. لوله های پلاستیکی کاروگیپت حتی می توانند در مناطق بسیار محدود نیز نصب شوند.


نشت و نفوذ کمتر


با توجه به اتصالات مستحکم و قدرت پایین و طراحی دولایه کوپلینگ ها، نشت اتصالات به ندرت اتفاق می افتد.
معمولا لوله ها با طول ۶ متر تحویل داده می شوند که تقریبا ۳ برابر بیشتر از سیستم های لوله کشی معمولی است، متعاقبا منجر به نیاز به اتصالات کمتر می گردد.منبع:
لوله کاروگیت
  • زهرا حاجیان
  • ۰
  • ۰

  1.  



    بصورت کلی به لوله هایی که لایه ی خارجی آن دارای برآمدگی و فرورفتگی موجی متناوب باشد, لوله های کاروگیت گفته می شود. این لوله ها می تواند فلزی و یا پلاستیکی (مانند پلی اتیلن و PVC) باشند. شکل خارجی این نوع لوله ها باعث افزایش انعطاف پذیری آنها می گردد. افزایش استحکام لوله با وجود مواد اولیه مصرفی کم و در نتیجه
    قیمت لوله کاروگیت پایین ازمشخصات اصلی این لوله هامی باشد. لوله کاروگیت پلی اتیلن معمولٲ دارای یک لایه ی داخلی و یک لایه ی خارجی می باشدکه اصطلاحٲ به لایه ی خارجی پروفیل لوله گفته می شود. در مقابل لایه خارجی کاملا صاف بوده تا سیال بتواند با سرعت بیشتری درون لوله حرکت نماید. باتغییر ارتفاع, شکل و ضخامت و یا فواصل پروفیل امکان تغییردرمقاومت این لوله ها دربرابر فشار خارجی وجوددارد. لایه ی داخلی نقش زیادی درافزایش یا کاهش مقاومت نداشته وصرفا باعث می گردد مایع درون با دبی وسرعت بالاتری درجریان باشد. درلوله های پلی اتیلن کاروگیت امکان تولید لایه های داخلی وخارجی بارنگ های مختلف وجوددارد. این رنگ ها باتوجه به مستربچ اضافه شده درحین تولید که معمولا کمتر از ۳ درصد مواد اولیه را تشکیل می دهد تغییرمی کند. معمولا رنگ خارجی این لوله ها مشکی بوده که مقاوت بالاتری نسبت به UV دارند ونیازی به اضافه نمودن Anti-UV ندارند. لایه ی داخلی در لوله های سایز پایین روشن انتخاب می گردد تا درصورت وجود سوراخ یا خراش ازداخل به راحتی قابل تشخیص باشد. درکشور ما معمولا رنگ داخل زردرنگ می باشد. همانطورکه درقسمت بالاگفته شد یکی ازخواص فیزیکی این نوع لوله ها انعطاف پذیری بالای لوله ها می باشدکه باعث می گردد فشار خارجی بالایی راتحمل کند.درصورتی که فشردگی (Compaction) اطراف لوله پس ازنصب و اجرای لوله گذاری بالاباشد, قسمت اعظم این فشار به خاک اطراف انتقال داده خواهدشد و خود لوله فشار کمتری را تحمل خواهدنمود.این درحالی است که درلوله های بتنی فشار خارجی به صورت کلی روی خود لوله بوده وخاک جانبی هیچ نقشی درتحمل فشار نداشته. بنابرین درشرایط یکسان لوله های بتنی میبایست با مقاومت بالاتری نسبت به لوله های پلی اتیلن دوجداره تولیدگردند. اتصال قیمت لوله کاروگیت به شرح زیرمی باشد: ۱- کوپلر و واشر دراین نوع از اتصال یک واشر در آخرین فرورفتگی لوله ی اول و واشر دیگر در اولین فرورفتگی لوله ی دوم گذاشته شده سپس لوله ها را از دوطرف داخل کوپلر می نمایند. ازعمده خصوصیات این اتصال می توان به تغییر اسان درطول هر دو لوله درحین نصب اشاره نمود. ۲- ساکت و واشر دراین نوع اتصال در هر یک از انتهای لوله ها مادگی وجودداشته وپس ازقراردادن واشر در آخرین برآمدگی, لوله ی بعدی را داخل قسمت ساکت لوله ی اول می نمایند از عمده خصوصیات این نوع اتصال به سرعت بالا در نصب می توان اشاره نمود.منبع:قیمت لوله کاروگیت

  • زهرا حاجیان
  • ۰
  • ۰



قبلا فقط باید بتن یا فولاد انتخاب می کردیم. اما امروزه مخازن سپتیک پلی اتیلن در دسترس هستند و مزایای متعددی برای هر دو نصب کننده و صاحب خانه یا مالک دارند.


مزیت ۱#


شما دیگر آنگونه که برای مخازن سپتیک بتونی احتیاج به حفاری بزرگی داشتید، برای مخزن سپتیک پلی اتیلن نخواهید داشت. مخزن سپتیک پلی اتیلن هنگامی که در زمین نصب می شود کامل می شود. بتن به یک کلاهک نصب شده نیاز دارد و آن به این دلیل است که اطراف لبه های بیرونی به خوبی مهر و موم شده باشد. سوراخ برای مخزن سپتیک بتنی باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا برای استفاده ی ملات توسط افراد آماده باشد، همچنین دیواره های بتنی ضخیم تر و پایین تر را نیز دربرگیرد.


مزیت ۲#


از آنجا که مخزن سپتیک پلی اتیلن متخلخل نیست، ریشه های درخت از طریق دیواره ها و داخل مخزن وارد نمی شوند. مخازن سپتیک پلی اتیلن کاملا نسبت به آسیب ریشه درخت در امان نیستند، اما شانس چنین آسیب هایی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.


مزیت ۳#


مخازن سپتیک پلی اتیلن کاربرد بسیار آسانی دارند، همچنین برای نصب ارزان تر هستند. ۱۰۰۰ گالن مخزن سپتیک پلی اتیلن وزنی بین ۳۵۰ تا۴۰۰ پوند دارد. همه ی این ها را می توان با یک وانت باربری جابجا کرد. بیل مکانیکی می تواند به راحتی مخزن سپتیک پلی اتیلن را برداشته و یک نفر می تواند آن را در جای مناسبش قرار دهد. انتقال و نصب یک مخزن سپتیک بتنی ۱۰۰۰ گالنی نیاز به تجهیزات سنگین ویژه و نیروی انسانی بیشتری دارد.


مزیت ۴#


مخازن سپتیک پلی اتیلن با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در برابر مجرای فاضلاب و گازهای فاضلاب آسیب نمی بینند.


مزیت ۵#


اتصالات ساده تری را می توان روی مخازن سپتیک پلی اتیلن ساخت. دیگر لازم نیست شما برای مخازن سپتیک پلی اتیلن ملات مخلوط کنید و در لوله های بیرونی تثبیت کنید. سوراخ های داخل و خارج به طور دقیق تر برش داده می شوند و مثل خطوط تخلیه پی وی سی نیز ساده هستند. همچنین، برخلاف اتصالات ملات که نیاز به زمان خشک شدن دارند، اتصالات داخل و خارج مخزن سپتیک پلی اتیلن در عرض چند دقیقه خشک می شوند، بنابراین زمان نصب را خیلی کوتاه می کند.


مزیت ۶#


تعمیر مخزن سپتیک پلی اتیلن بسیار راحت تر است. اتصال پلی اتیلن یک رویداد بسیار ساده و ارزان تر حتی نسبت به تعمیر بتن است. برای اطمینان از اتصال کامل بتن، شما به نوعی تخصص(پر هزینه) نیاز دارید. هنگامی که نیاز به تعمیر مخزن
سپتیک پلی اتیلن داشته باشیم، فقط کافی است کیت تعمیر فایبر گلاس را از فروشگاه سخت افزار محلی تهیه و استفاده کنیم. ما تابحال هرگز شکست نخوردیم.


مزیت ۷#


از آنجا که مخزن سپتیک پلی اتیلن وزن بسیار کمتری دارد، می توان آن را در بسیاری از نقاط نصب کرد و این مزیت فوق العاده ای است برای شما اگر در یک منطقه پر از تپه و منطقه کوهی زندگی می کنید، مثل من. شما می توانید مخزن سپتیک پلی اتیلن را جایی که خودتان می خواهید نصب کنید، نه فقط در جایی که کامیون بزرگ و سنگین می تواند وارد آن شود و مخازن را خالی کند.منبع:
سپتیک پلی اتیلن
  • زهرا حاجیان
  • ۰
  • ۰









یکی از انواع تجهیزاتی که در اغلب صنایع و تأسیسات کاربرد دارد، مخازن هستند. مخازن، برای ذخیره و نگهداری مواد و سیالات به کار می روند. مخازنی که در بازار موجودند برای ذخیره و نگهداری آب و یا مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. مخازن صنعتی و غیر صنعتی در مدل ها و جنس های مختلف تولید می شوند.


مخازن معمولی، تحت فشار اتمسفر قرار دارند و فقط برای نگهداری و ذخیره مواد از آنها استفاده می شود. مخازن معمولی ذخیره مواد، در دو نوع مخازن سرباز و مخازن سربسته ساخته می شود. کاربرد مخازن سربسته صرفاً برای نگهداری و ذخیره مواد شیمیایی خطرناک و سیالات سمی به کار می رود.


مخازن تحت فشار اتمسفری، در مدل سقف نیز با هم متفاوت هستند. سقف برخی از این مخازن، ثابت است؛ به این معنا که بدنه مخزن، استوانه ای و سقف حالت مخروط یا گنبدی دارد و اغلب در پالایشگاه، جهت ذخیره فرآورده های نفتی نصب می شود.


در مواردی که لازم باشد موادی ذخیره شوند که به شدت قابل اشتعال هستند، از مخازن با سقف های شناور یا متحرک استفاده می شود. این مدل سقف، از ورود و خروج هوا به داخل مخزن جلوگیری می کند و در نتیجه خطر آتش سوزی و انفجار را کاهش می دهد.


رایج ترین نوع مخازن صنعتی، مخازن تحت فشار مخزن سپتیک هستند که در بسیاری از صنایع از جمله صنایع شیمیایی، داروسازی، نفت، گاز، پلاستیک و صنایع غذایی به کار می رود.


مخازن تحت فشار در اشکال کروی و استوانه ای ساخته می شوند. مخازن استوانه ای شکل برای فشارهای متوسط و مخازن کروی برای فشارهای بالا استفاده می شود. فشار در مخازن کروی به صورت شعاعی بر جداره داخلی منتقل می شود.


برخی از مخازن برای کاربری در درجه حرارت های مختلف طراحی شده اند. طبیعتاً این نوع مخازن باید از فولاد ضد زنگ با گرید مرغوب ساخته شوند. جداره برخی از مخازن نازک و برخی دیگر ضخیم است. در مخازن با جداره ضخیم، قطر مخزن، کمتر از ۱۰ برابر ضخامت پوسته است.


مخازنی کهه در صنعت ساخته و استفاده می شوند معمولاً یا فلزی هستند یا پلاستیکی. رایج ترین نوع مخازن، مخزن پلی اتیلن مخزن سپتیک است. مخزن های پلی اتیلن به انواع مخازن تک لایه، دو لایه، سه لایه و مخازن ویژه پلی اتیلن دسته بندی می شوند.


برخی از مخزن ها برای کاربردهای دفنی به کار می روند که به آن مخزن پلی اتیلن دفنی می گویند. بیشتر مخازن آب زیرزمینی از این نوع دسته اند. در مقابل، بسیاری از مخزن سپتیک، روی سطح زمین استفاده می شود که به آن مخازن پلی اتیلن غیر دفنی می گویند. برای نصب این مخزن ها، حتما باید پایه های محکم برای آن در نظر گرفته شود.


مخازن معمولی پلی اتیلن برای نگهداری و ذخیره مواد شیمیایی بی خطر، آب و مواد غذایی مناسب است. مخازن پلی اتیلن دو لایه، به دلیل داشتن لایه اضافی بهداشتی، برای ذخیره آب آشامیدنی و مواد غذایی گزینه بسیار خوبی است. در این مخازن، امکان رشد جلبک و قارچ های تجزیه کننده وجود ندارد.


مخازن پلی اتیلن سه لایه و چهار لایه، به دلیل داشتن لایه محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، در برابر رشد جلبک ها بسیار مقاوم بوده و برای نگهداری آب و مواد غذایی به ویژه در مناطق گرمسیری به کار می رود.


مخازن پلی اتیلن با خاصیت ضد باکتریایی نیز برای استفاده در صنعت داروسازی طراحی و تولید شده اند. برخی از
مخزن سپتیک پلی اتیلن، کاربرد های ویژه دارند؛ به عنوان نمونه، برای نگهداری مواد شیمیایی خطرناک و یا ذخیره در دماهای بالا به کار می روند.


مخزن مهمی که دراینجا ذکر می کنیم، سپتیک تانک پلی اتیلن نام دارد. سپتیک تانک، برای ذخیره موقت فاضلاب خانگی و آپارتمان به منظور زلال سازی و رقیق سازی فاضلاب استفاده می شود.این مخازن استوانه ای بوده و دارای لوله های ورودی و خروجی روی بدنه مخزن می باشد. سپتیک تانک ها بیشتر جنبه پیش تصفیه فاضلاب را در مکان های صنعتی و غیر صنعتی دارند.منبع:
مخزن سپتیک


  • زهرا حاجیان
  • ۰
  • ۰






چه نوع لوله فاضلابی در خانه شما وجود دارد؟


تعداد کمی از صاحبخانه ها حیاط خانه خود را برای دیدن لوله فاضلاب حفر می کند؛ بررسی لوله هیچگاه یک عمل انتخابی نبوده است؛ اما معمولا وقتی سیفون توالت ها خراب می شود و اب فاضلاب بجای اینکه پایین برود بالا می زند مجبور به این حفاری می شویم.


کندن و عوض کردن لوله فاضلاب یک کار بسیار گند و افتضاحی است که باعث بهم ریختگی محوطه و ایجاد هزینه زیادی می شود، و کاری انجام نمی دهد بجز اینکه شما را به زندگی عادی برگرداند. ولی دانستن اینکه چه نوع لوله فاضلابی دارید زحمت شما را کمتر می کند چون خواهید فهمید که ایا می توانید با این لوله سر کنید یا باید ان را عوض کنید. اغلب نوع
لوله فاضلابی که در حیاط خانه شما بکار رفته است با سِن خانه شما مطابقت دارد.





لوله فاضلاب پلاستیکی: PVC و ABS


لوله فاضلاب پلاستیکی به دو شکل ABS و PVC برای تاسیسات زیرزمینی وجود دارد. بخش نرم و صاف درون این دو نوع لوله برای حمل مواد جامد فاضلاب بسیار عالی است. بخش صاف و هموار بیرونی نیز به مقاومت ان در عمق زمین کمک می کند.


لوله فاضلاب پلاستیکی بخاطر سبک بودن، برش اسان، ارزان بودن، و موجود بودن در همه مراکز وسایل خانگی یک جنس منتخب برای افرادی است که خودشان کار تعمیر لوله انجام می دهند . مزیت دیگر این لوله این است که می توان ان را به لوله چدنی و سفالی وصل کرد.


لوله فاضلاب چدنی


لوله فاضلاب چدنی مثل لوله سفالی مربوط به خانه های قدیمی می شود، اما هنوز در خانه ها بکار می رود.


بهترین چیزی که در مورد لوله چدنی می توان گفت این است که این لوله بسیار محکم است و یک لوله فاضلاب به قطر ۴ اینچ می تواند فشار بیش از دو تُن را در واحد فوت طولی (linear foot) تحمل کند. اما در مقابل، لوله سفالی، ABS ، و PVC در معرض شکستگی قرار می گیرند.


لوله فاضلاب چدنی سنگین است و برش دادن ان برای افرادی که بتنهایی می خواهند با ان کار کنند سخت است. برای بریدن یک لوله چدنی در زمین نیاز به یک کاتر لوله فاضلاب هست، ابزار ویژه ای که می توان در فروشگاه های لوازم ضروری با قیمت کم کرایه کرد.





لوله فاضلاب سفالی


امروزه هنوز هم از لوله فاضلابی سفالی شیشه ای(vitrified clay sewer pipe) استفاده می شود، با این وجود به عنوان صاحب خانه ای که خودش تعمیرات را انجام می دهد احتمالا دوست ندارید این نوع لوله را جایگزین خط
لوله فاضلابی خود کنید. این نوع لوله سنگین هست و اغلب انتخاب شما برای لوله فاضلاب لوله ای است که در فروشگاه لوازم و ابزار ساختمانی وجود دارد، و هیچیک از خرده فروشان لوله سفالی حمل نمی کنند.


باوجود اینکه لوله سفالی لوله ای قدیمی هست اما بادوام است. یکی از مزیتهای بزرگ این لوله نسبت به لوله پلاستیکی این است که بی حرکت و بی اثر است که ان را در برابر تخریب شیمیایی بسیار مقاوم می سازد.





لوله فاضلاب Orangeburg


لوله فاضلاب Orangeburg یک لوله بی عیب و نقصی که اغلب می بینید نیست. اساسا لوله فاضلاب Orangeburg پس از حفر خط لوله اسیب دیده، خمیده می شود.


لوله فیبری Orangeburg از فیبرهای چوبی اغشته به یک چسب مخصوص ضد اب ساخته می شود که بعدا قیر اندود می شوند.


این لوله مورد توجه بسیاری از لوله کش های امروزی قرار گرفته است، چون وزن ان سبک است و بریدن ان با یک اره چوب بری معمولی راحت است.منبع:
لوله فاضلابی
  • زهرا حاجیان
  • ۰
  • ۰







لوله های کاروگیت فاضلابی پلی اتیلن با چگالی بالا یا به اختصار hdpe برای فاضلاب های کم فشار مانند: فاضلاب های بهداشتی، مدیریت آب، زهکشی باران، فاضلاب های زیر سطحی، فاضلاب سریع ااسیر، مدیریت پساب در استفاده های شهری و صنعتی مناسب است. دیواره داخلی این لوله ها صاف می باشند که برای عبور سیالات و پساب ها مناسب هستند. همچنین طراحی خارجی این لوله ها به صورت حلقه حلقه می باشد که استحکام بالایی دارد تا تمامی فشار های سطحی و ورودی را بتواند تحمل کند. این تحمل بالای لوله به دلیل حلقه حلقه بودن آن است. این لوله ها با سوکت های مناسب و حلقه های لاستیکی مهر و موم می شوند و اتصال این لوله ها بدین روش با یکدیگر انجام می شود. لوله های فاضلاب و اتصالات پلاستیکی آن ها در اندازه های ۱۰۰ میلی متر تا ۳۰۰ میلی متر در دسترس است این محصولات بهترین و ایده آل ترین محصول برای زهکشی می باشد.


انواع لوله کاروگیت فاضلاب


در زیر جاده ها و حتی در زیر ریل قطار و مسیر های راه آهن استفاده می شود و به همین دلیل باید دارای مقاومت بالایی باشند تا بتوانند فشار های وارد شده را تحمل کنند. اغلب از لوله های کاروگیت در بخش های تجاری و خانه ها و مزارع و دامداری و زیر جاده ها و برای معادن و جنگل ها نیز استفاده می شود. این لوله ها دارای استاندارد می باشند و در مدل های مختلف ارائه می شود مانند m252 aashto و یا m294 و astm f667 f2306 و یا f2648 . برای مثال از arema در پروژه های راه آهن استفاده شده است. لوله های پرو پلین با استاندارهای aashto m330 , astm f2881 نیز ارائه می شود که هر دو نوع ان ها یعنی با سطح داخلی صاف و سطح راه راه به صورت گسترده در دسترس می باشند. لوله های راه راه توسط بسیاری از ادارات دولتی و حمل و نقل و شهرداری محلی و سازمان های منطقه برای استفاده در زهکشی مورد استفاده قرار گرفته شده و تایید شده اند.
لوله کاروگیت فاضلابی در استاندارد های کانادا تایید شده است.


وزن سبک اما بسیار مقاوم


قدرت و استقامت این لوله ها به دلیل سطح خارجی حلقه حلقه آن است نه به دلیل ضخامت بیش از اندازه لوله و با توجه به وزن سبک و کم این لوله ها نیروی انسانی کمتری برای نصب این لوله ها نیاز است. این لوله ها می توانند در بسیاری از مناطق استفاده شوند.


نفوذ و نشت کمتر


به دلیل سطح داخلی دولایه نشت کمتری وجود دارد و به ندرت اتصالات ممکن است آسیب ببیند و درصد آن بسیار ناچیز است.


انعطاف پذیری


با توجه به انعطاف پذیری این لوله ها می تواند به راحتی در مناطق مسکونی بدون آسیب دیدن و ترک خوردن نصب و استفاده شود و انعطاف پذیری به معنی ایمنی می باشد.


زهکشی بزرگراه


لوله های کاروگیت در بزرگرا های ایالتی بیش از سی سال است که استفاده می شود و علاوه بر زهکشی در فاضلاب ها و امتداد پیاده رو ها و فاضلاب هه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.منبع:
لوله کاروگیت فاضلابی

  • زهرا حاجیان